Фондация “Бъдеще перфектно”, в сътрудничество с УНИЦЕФ България, стартира Viber бот БОТкрепа за превенция на насилието в училищата.
Той е наличен във на адрес: https://viber.com/botkrepa или като потърсите “Боткрепа” в търсачката на Viber за телефони Android, iOS и декстоп.
Ботът е насочен за ученици на възраст над 13 г., учители и родители.
Учениците ще намерят в БОТкрепа съвети за безопасност в училище и интернет среда, както и контакти за помощ в случай, че са жертва на тормоз или са станали свидетели на насилие.
Чрез БОТкрепа родителите могат да научат признаците, които показват, че детето им е жертва на тормоз, както и какво да предприемат, ако разберат, че детето им тормози други деца.
Учителите ще открият в БОТкрепа идеи за занимания в класа с цел превенция и насоки за разговори с родителите и учениците при случай на тормоз или насилие.
Проблемът с физическия, психическия и онлайн тормоз сред учениците става все по-тревожен, особено в условията на глобалната пандемия. По данни от международното изследване PISA 2018 всеки трети ученик в България е бил обект на тормоз, а всеки пети е бил удрян от други ученици поне няколко пъти в месеца. Според проучване, направено по поръчка на УНИЦЕФ в България през 2019-2020 насилието най-често се наблюдава сред децата в училище (38,3%), следвано от това в общността (37,6%) и у дома (30,9%).
Тези изводи се потвърждават и в Обзора на образованието и обучението за България 2020 г., като се допълва, че този вид проблеми оказват влияние върху резултатите на учениците. Всеки ден общо в българските училища се регистрират по 30 сигнала за физическа или вербална агресия по данни на МОН. В близо половината от всички сигнали става дума за кибер тормоз – явление, което се разраства с оглед налагането на онлайн обучението.
“Ботът е нов инструмент за елиминиране на проблема с тормоза в училище. Той е по-близък до езика и навиците на учениците, тъй като се намира в дигитална, извън-училищна среда. БОТкрепа е наличен денонощно във Viber, анонимен е и не изисква регистрация. Проблемът с тормоза сред учениците може да бъде решен само с участието на родителите и учителите, затова те също могат да намерят в бота полезни ресурси, изготвени заедно с УНИЦЕФ”, посочва Андриан Георгиев, учредител на Фондация “Бъдеще перфектно”.